Ο Νόμος 4876/2021 του Υπουργείου Υγείας που δημοσιεύτηκε στις 23 Δεκεμβρίου 2021 με τίτλο ‘Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις’ περιέχει το άρθρο 77: Διευκρίνιση ως προς την εφαρμογή της εισφοράς προστασίας περιβάλλοντος σε ορισμένα προϊόντα μιας χρήσης – Τροποποίηση του άρθρου 4 του ν. 4736/202
ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑ – Ηλεκτρονική Νομική Πληροφόρηση (nomotelia.gr)
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (nomotelia.gr)
Το άρθρο 77 ουσιαστικά τροποποιεί τα ακόλουθα νομοσχέδια και διατάξεις της Ελληνικής Πολιτείας:
Το πλήρες κείμενο του Άρθρου 77 είναι το ακόλουθο:
ηβ) Περιέκτες τροφίμων, δηλαδή δοχεία όπως κουτιά, με ή χωρίς κάλυμμα, που έχουν πλαστική επικάλυψη, επένδυση ή επίστρωση, εντός των οποίων τοποθετούνται τρόφιμα τα οποία προορίζονται για άμεση κατανάλωση είτε επί τόπου είτε εκτός του καταστήματος, συνήθως
καταναλώνονται από το δοχείο και είναι έτοιμα για κατανάλωση χωρίς περαιτέρω προετοιμασία, ιδίως, μαγείρεμα, βράσιμο ή ζέσταμα, συμπεριλαμβανομένων των περιεκτών που χρησιμοποιούνται για γεύματα ταχυφαγείων ή άλλα γεύματα έτοιμα προς άμεση κατανάλωση, εκτός από περιέκτες ποτών, πιάτα, πακέτα και περιτυλίγματα που περιέχουν τρόφιμα.»
Στον ΣΥΒΙΠΥΣ κρίνουμε θετική την απαλοιφή της διάταξης Νο 2, ώστε η εθνική Νομοθεσία να μην παρεκκλίνει της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας για τα SUP και δημιουργηθούν φραγμοί στην ενιαία εσωτερική αγορά
Για την διάταξη Νο 1 που αναφέρεται στους περιέκτες τροφίμων καταγράφουμε την ευθυγράμμιση της Ελληνικής πολιτείας με τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ σχετικά με τους ορισμούς των πλαστικών μιας χρήσης όπως εκδόθηκαν στις 31 Μάιου 2021. Εξαιρούνται της εισφοράς προστασίας περιβάλλοντος τα απλά χάρτινα προϊόντα μιας χρήσης χωρίς πλαστικές επικαλύψεις όπως, κουτιά πίτσας, κουτιά burger, θήκες για καφέδες. Το τελικό κείμενο αυτής της τροπολογίας ικανοποιεί και προστατεύει το σύνολο του κλάδου των παραγωγών χάρτινης συσκευασίας. Η εισφορά για την προστασία του περιβάλλοντος εξακολουθεί να αφορά το σύνολο των πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης, στα οποία περιλαμβάνονται τα συνηθισμένα σύμμεικτα κουτιά ψητοπωλείου, ζαχαροπλαστείου και γενικής εστίασης τα οποία αποτελούνται από χαρτόνι και πλαστικό κάλυμμα (PE,PP,PET,PLA).
Στην ίδια διάταξη που αναφέρεται στα χάρτινα ποτήρια υιοθετείται η παραδοχή ότι δεν είναι ευρέως εμπορικά διαθέσιμη στην Ευρώπη η τεχνολογία δημιουργίας φραγμών στο χαρτί έναντι της υγρασίας χωρίς την ύπαρξη κατάλληλου πολυμερικού στρώματος (PP, PE. PET. PLA κα) που εφαρμόζεται μέσω μεθόδων επίστρωσης ή επίχρισης (extrusion coating, varnishing, adhesive lamination κα). Η ‘έρευνα στην Ευρώπη για την ανάπτυξη φυσικών πολυμερών μη χημικά τροποποιημένων, που εξαιρούνται των ορισμών ως πλαστικά είναι σε εξέλιξη. Η παραδοχή αυτή δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να καταστεί μόνιμη, διότι θα αποτρέψει την έρευνα προς υλικά συσκευασίας ανακυκλώσιμα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον μετά την απόρριψή τους.
To Άρθρο αυτό στοχοποιεί τις αθρόες εισαγωγές από την Ν.Α. Ασία χάρτινων ποτηριών που με αυτοδήλωση χαρακτηρίζονται ως ‘ελεύθερα πλαστικού’ και σε ένα βαθμό προστατεύει την εγχώρια βιομηχανία. Τα υλικά αυτά πρέπει να ελέγχονται εξονυχιστικά από τους αρμόδιους κρατικούς μηχανισμούς (πχ. ΕΦΕΤ) για την καταλληλότητα χρήσης σε συσκευασίες τροφίμων και ποτών.
Επίσης το ίδιο άρθρο καταδεικνύει την απουσία οργανωμένου μηχανισμού ελέγχου των δηλώσεων και αυτοδηλώσεων στην Ελλάδα από την 1994 οπότε και ανακοινώθηκε ο Ευρωπαϊκός Νόμος πλαίσιο για την συσκευασία και τα απορρίμματα αυτής 1994/62. Η μετάβαση στον περιορισμό όλων των SUI (single use items) προϋποθέτει προσεκτικό σχεδιασμό, εκπόνηση αναλογιστικών μελετών επιπτώσεων, εξαντλητική διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και τέλος λειτουργία όλων των εμπλεκομένων ελεγκτικών μηχανισμών με πρωταγωνιστή τον ΕΟΑΝ.